Recension: Stone Temple Pilots på Gröna Lund

Stone Temple Pilots

Gröna Lund, 19 juni 2019

Sång: Jeff Gutt
Gitarr: Dean DeLeo
Bas: Robert DeLeo
Trummor: Eric Kretz

Stone Temple Pilots har gett oss rock i världsklass i över tre decennier. Kvartetten från San Diego fick sitt genombrott på 90-talet med debutalbumet ”Core”. Låten ”Plush” vann dem en Grammy Award 1994 för ”Best Hard Rock Performance”. Originalsångaren Scott Weiland sparkades ur bandet 2013 på grund av missbruksproblem, och gick bort två år senare. Efterföljaren Chester Bennington följde samma väg, och sedan 2017 har Jeff Gutt varit bandets frontman.

Jag kan inte påstå att jag har lyssnat mycket på Stone Temple Pilots sedan 90-talet, då de hade några riktigt stora hits. Hade därmed inga som helst förutfattade meningar eller ens en uppfattning om vad bandet skulle bjuda på. Det hela blev en oerhört positiv överraskning. Bandet var tajtare än någonsin, det svängde och hela Gröna Lund sögs närmare och närmare scenen – mycket tack vare Jeff Gutt som är en sann underhållare.

Stone Temple Pilots på Gröna Lund 2019

Han har en stark dragningskraft, och ju mer aktiv han var på scenen, desto bättre blev det. Det som verkligen stod ut med den här konserten var att bandet presenterade en väldigt stor andel nytt material, och det blev precis lika väl mottaget som de gamla hitsen. Ofta får nytt material som få har hört ett ganska svalt mottagande, oavsett hur bra det må vara. Men tack vare att bandet visade att de älskade det de gör och att de tror på sitt material, var det omöjligt att inte älska det lika mycket.

Under låten ”Roll Me Under” från den senaste skivan ”Stone Temple Pilots” gav sig Gutt ut i folkhavet och sjöng när han promenerade runt och kramade fansen. ”Meadow” är ett annat exempel på en lysande ny STP-låt som hädanefter kommer att bli en given hit på bandets konserter.

Jag stod längst bak när konserten började. Bandets dragningskraft gjorde att jag, precis som många andra, rörde oss närmare och närmare scenen. Stämningen ökade under hela framträdandet och blev i det närmaste explosiv på slutet. Trots det lyckades STP att skapa en intim stämning med publiken, och det blev flera riktigt roliga stunder.

Stone Temple Pilots visade tydligt varför de en gång blev så stora, trots 30 år på nacken och flera motgångar längs vägen. Det råder inget tvivel om att de har många bra år framför sig. Jag ser med glädje fram mot att se dem spela på en större arena.

Lyssna på Stone Temple Pilots nya skiva här:

Spotify