Recension: Ronnie Åström Quartet, Skottvångs Gruva

Ronnie Åström Quartet

Skottvångs Gruva, 19 okt 2019

Gitarr, sång: Ronnie Åström
Bas, sång: Anders Olausson
Keyboard: Henrik Widen
Trummor: Brady Blade

Den första singeln från Ronnie Åströms kommande svenska skiva släpptes den 23 augusti. “Vi blundar medan vårt hus brinner ner” spelas flitigt på radio, men efter att ha hört hela skivan live inser jag att den populära singeln bara är en av flera kommande hits. Ronnie Åström och hans bevandrade musiker levererar mycket mer än vad vad man förväntar sig på en liten svensk scen.

Det finns en röd tråd i showen och en närvaro som man sällan har möjligheten att uppleva. Här gäller enkelhet. Inga galna scenuppsättningar, explosioner, eld eller rök. Inget Las Vegas-glitter och inga divalater. Bara riktigt bra musik.

Jag blev påmind av flera storheter inom både blues, rock och funk, utan att det någonsin kändes som något annat än Ronnie Åströms alldeles egna personliga stil och material. Publiken fick ett nästan två timmar långt skådespel och ett drygt dussin låtar fyllda av dynamik, samspel och virtuositet.

Ronnie Åström

Åström är en av de bästa blues- och rockvokalister vi har i Sverige just nu. Hans röst tvingar dig att spetsa öronen och lyssna till låtar om döden, kärleken, separationer och sjukdom. Stundtals är det svårt att höra texten han sjunger eftersom det är mer känsla än artikulation, och i mellansnacket får vi inte heller veta vad låtarna heter. Men det spelar inte så stor roll. Känslan som förmedlas i hans sång ger dig all information du behöver.

När bandet blommar ut och Ronnie Åström har fria tyglar med sången är det svårslaget. Det är något unikt med hans uttryck som är svårt att sätta ord på. Det talas ofta om ”känsla”, ”inlevelse” eller ”närvaro” angående Åströms liveframträdanden, men det är ord som inte egentligen beskriver något mer än att det är ett innerligt uttryck. Det handlar snarare om ”liv”, ”kärlek” och ”passion”.

Konserten gav mig ett intryck av en man som skulle falla hejdlöst mot avgrunden om han inte fick stå på en scen med sin gitarr. Det blir en synnerligen känslosam upplevelse. Han existerar bara på den scenen, just där och just då.

Åström leder sina bandmedlemmar med precision. Stafettpinnen lämnas graciöst över mellan musikerna när de turas om att glänsa på scenen. Det finns många band som kan framföra sina låtar på ett fantastiskt sätt, men det som särskiljer Ronnie Åström Quartet är bandets förmåga att jamma. De agerar som ett enhetligt levande väsen, och de glömmer inte heller att låta tystnaden tala.

Det är en eminent produktion som fängslar från början till slut. Ärlighet varar längst, även i musiken.

Lyssna på Ronnie Åströms nya singel här:

Spotify